Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Korczaka w Wieruszowie

Międzynarodowy projekt Między nożem a widelcem II na zajęciach kulinarnych i świetlicowych

Na zajęciach świetlicowych i kulinarnych jest realizowany od kilkunastu tygodni międzynarodowy program na którym uczniowie poznają zwyczaje, kulturę, turystykę i kuchnię całego świata.


Poprzez realizację programu kreatywnie i aktywnie poznają zakątki świata. Jest to kontynuacja mojej innowacji pedagogicznej - Smaki i tradycje świata, lecz tym razem przy wsparciu Krainy Edukacji.
Uczniowie nie tylko przygotowują tradycyjnie dania poznanego regionu ale i kulturę, zwyczaje, wirtualnie podróżują po kraju... fantastyczna inicjatywa, która pobudza ciekawość, chęć poznania nowych smaków i kreatywnie spędzania czasu.
Pierwszym krajem, który postanowiliśmy poznać to są Czechy - kraj Moraw, ciekawej kuchni oraz kultury.
Republika Czeska od niepamiętnych czasów jest skrzyżowaniem europejskich kultur. Niepowtarzalny charakter miast i wsi oraz miejscowości uzdrowiskowych od zawsze inspirował przybyszów ze wszystkich zakątków świata. Republika Czeska, najmłodszy z krajów przystępujących w 2004 roku do Unii Europejskiej, powstała w roku 1993 po podziale Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej. Jest członkiem zwyczajnym Paktu Północnoatlantyckiego. Pomimo, że terytorium państwa obejmuje niewielką powierzchnię (78 864 km2) i jest to jeden z mniejszych krajów europejskich, w niczym nie ustępuje ono tym największym pod względem atrakcji przyrodniczych i zabytków historycznych. Republika Czeska (10, 3 mln obywateli) i jej historyczne terytoria (Czechy, Morawy i Śląsk) podzielone są na czternaście regionów administracyjnych (województw) z samodzielnymi władzami.
Skuśmy się sięgnąć do naszego dzieciństwa. Któż z nas nie oglądał Żwirka i Muchomorka, Makowej Panienki - to kultowe czeskie bajki, które i dziś dzieci oglądają z zaciekawieniem. I nam udało się je poznać a ja chętnie wróciłam do tych fantastycznych wieczorynek z dzieciństwa...krecik, Wodnik Szuwarek czy Sąsiedzi...
N. Okoń